onsdag 13 februari 2013

SVT Play endast för licensbetalare

Det finns ingen anledning att innehållet på SVT Play ska finnas tillgängligt för de som inte betalar tv-licens, menar Aftonbladets publisher Jan Helin. Beslutet att alla som har en dator eller läsplatta ska vara skyldiga att betala tv-licens är en ”ordning så dum att klockorna stannar”. I stället vill han vända på problemet. ”Inför en kod som tittarna och lyssnarna får med licensen. Denna kod öppnar SVT Play och sverigesradio.se. Det finns inget som helst argument för varför detta innehåll ska ligga ute fritt för de som inte betalar licensen.” Det skulle dessutom underlätta utvecklingen av kommersiella medier på nätet. Samt eliminera intrycket att ”SVT:s och SR:s fantastiska innehåll är gratis”.
Ingen bra idé tycker SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand. – Idén har varit uppe tidigare, både externt och internt. Men vi har kommit fram till att det skulle försvåra så mycket för användarna att nackdelarna överväger, säger Ahlstrand. Jimmy Ahlstrand menar att SVT:s och SR:s närvaro på nätet inte missgynnat dagstidningsföretagen. Det handlar inte om antingen eller utan både och. Och Aftonbladet har uppenbarligen lyckats göra affärer trots att vi finns på nätet. Och ser man det lokalt så är alltid tidningssajterna överlägset störst där. Att mediehusen nu försöker hitta olika strategier för att ta betalt på nätet samtidigt som public servicebolagen fortsätter publicera material gratis för användarna ändrar ingenting menar han.  Tidningarnas kris har inget med public service att göra. Det är inte SVT som förstör affärsmodellen utan Schibsteds Blocket som tagit nästan alla radannonser och Google som tjänar hur många miljoner som helst på sökordsannonseringen. (Medievärlden)