tisdag 5 november 2013

Språkpriset till ”lundströmska” och ”hederlig skånska”

Marie Lundström (Foto:Martina Holmberg SR)
Sveriges Radios språkpris 2013 delas ut i två kategorier. I kategorin för rikssändningar går priset till Marie Lundström, Kulturredaktionen, – ”den samtida bokradions mästare, som på klingande lundströmska låter oss hänga i levande poeters sällskap”. 
Priset för lokala sändningar går till Lasse Olsson, P4 Malmöhus Helsingborgsredaktion, ”som med muntligt mästerskap skildrar vardagslivet och översätter torra fakta till begriplig, berörande och hederlig skånska”
Första känslan när jag fick veta att jag fått priset var ”oj, hjälp – har någon lyssnat och bedömt hur jag pratar?”. För mig är det talade språket ett fritt område, det är som en lek i mitt huvud och har inget med prestation att göra, säger Marie Lundström. – Jag har försökt ringa in den där ”lundströmskan”. En del av den kan vara den klingande norrbottniskan som gör språket lite ”gungande”. Och för mig är det viktigt att vara fri och uppfinningsrik i språket, men aldrig stänga andra ute med hjälp av det. Jag pratar väldigt sällan med svåra ord, men nu funderar jag ändå på om ”lundströmskan” kanske skulle kunna vara snäppet mer poetiskt utflippat – utan att förlora lyssnarna, säger Marie Lundström.

Det är väldigt omtumlande att få det här priset – det hade jag inte väntat mig, säger Lasse Olsson. Jag har jobbat i 45 år som journalist och det här kröner min karriär! Mitt jobb som lokalreporter är att läsa torra kommunala handlingar på kanslispråk, hitta storyn och sedan levandegöra den så att folk förstår. Jag är noga med att läsa texten högt när jag skriver och sedan skriva om och skriva om tills den blir bra. Och kan man få en ”knorr” på den så är det ju ännu bättre – då kommer lyssnarna ihåg, säger Lasse Olsson. 

Sveriges Radios språkpris är på 20 000 kronor per kategori 
och ska enligt stadgarna ”främja det talade språkets utveckling och stimulera intresset för språkbehandlingen i radio”. Ett av prisen går till medarbetare som gör riksprogram och ett till medarbetare som gör lokala program.