måndag 27 februari 2012

Kommersialiseringen av public service

Redan på 80-talet försökte en falang inom socialdemokratin tillsammans med centern att kommersialisera SVT genom att hellre låta reklamfinansiera TV2 än låta en tredje marksänd kanal starta i privat regi (det som blev TV4). Tack vare ett starkt motstånd från kulturminister Bengt Göransson och andra i det mediepolitiska arbetsgruppen (s) räddades SVT.  Men var står socialdemokratin idag?
-----------------------------------------------
Från Palme till Pagrotsky:

Jag skulle i all ödmjukhet vilja påstå att bland de allmännyttigast bäst använda åren av mitt liv var de jag i hög grad ägnade åt att bekämpa tanken på en kommersialisering av den svenska radio och televisionen. (Olof Palme 1978)

Tiden är mogen för företagssponsrade radioprogram i Sveriges Radio, SR. Det säger Leif Pagrotsky, socialdemokraternas talesman i kulturfrågor till SvD. Han kan tänka sig att en musikfestival som Östersjöfestivalen eller en produktion från Dalhalla betalas av företag som i gengäld ges omnämnande av radions programpresentatör. Det finns bra sponsring som ska vara tillåten i såväl SVT som SR,säger Leif Pagrotsky, som dock vill ha regler för att undvika braskande reklam mellan programmen. Den tidigare kulturministern vill också att kulturprogram ska kunna sponsras i lika hög utsträckning som sportsändningar. (SvD augusti 2009)