Tv-tablån är borta 2020 spår forskare
Tv-tablån kommer enligt forskarnas prognos att ha ersatts
av någon form av beställ-tv på en plattform konsumenten själv väljer spår forskare från Handelshögskolan i Stockholm
I framtidsspaningen finns inte helt oväntat en fortsatt
nedgång för tryckta medier, med undantag för kvällspressen som dock
upprätthåller en ”tämligen stabil intäktsnivå från reklam”, skriver forskarna. Internet är den stora vinnaren, säger kristallkulan, och
mest lönsamma kommer sökordstjänster, displayannonsering och eftertextsannonser
att vara.
Medieinvesteringarna i betalda medier förväntas minska,
och det i sin tur kommer att utgöra ett hot mot den journalistik den bedriver.
Gratismedierna kommer inte att tillfullo kunna axla de betalda mediernas roll,
enligt forskarna.De ser att mediernas samhällsroll och betydelse riskerar
att minska om inte nya hållbara affärsmodeller utvecklas, enligt en
sammanställning av forskarnas rapport gjord av Sveriges Tidskrifter.
Läs hela artikeln Så blir den – mediemarknaden 2020