SR:s ledning har beslutat om en plan för
hur företaget ska utvecklas publicistiskt under nästa tillståndsperiod. Det
innebär att SR väljer väg redan innan det nya sändningstillståndet har
formulerats.
Vi
har nu slagit fast vilken väg vi ska gå för att utveckla Sveriges Radio
publicistiskt. Den utgår från tre grunder och tolv utvecklingsuppdrag som ska
sjösättas från 2014 och framåt. Vi kan inte vänta och se vilka villkor eller
ekonomiska förutsättningar vi får i vårt nästa sändningstillstånd från 2014, säger Cilla Benkö, vd SR.
De tre grunderna som Sveriges Radio
utgår ifrån är publiken, journalistiken och distributionen. Utifrån dessa har
företagsledningen pekat ut tolv områden som är i fokus för utveckling och
konkret förändring. Utvecklingsområdena handlar till exempel om att öka
mångfalden i programmen, ta en ledande roll i mobilen, skapa minst en
direktsänd FM-kanal, specialsatsa på tonårspubliken och att försöka nå en
större publik för P2.