Kvalitet i public service

Public servicerådet arrangerade i samarbete med ABF Stockholm ett välbesökt seminarium om public service, kvalitet och demokrati hösten 2012 i ABF-huset, Stockholm. I panelen medverkade journalisten Lisa Bjurwald och filmaren Göran Gunér samt riksdagspolitikerna Gustaf Hoffstedt (m) och Helene Peterson (s). Dessutom Jimmy Ahlstrand strategichef SVT. Samtalsledare var Bengt Göransson.

Fler seminarier om public service planeras.

måndag 27 februari 2012

Kommersialiseringen av public service

Redan på 80-talet försökte en falang inom socialdemokratin tillsammans med centern att kommersialisera SVT genom att hellre låta reklamfinansiera TV2 än låta en tredje marksänd kanal starta i privat regi (det som blev TV4). Tack vare ett starkt motstånd från kulturminister Bengt Göransson och andra i det mediepolitiska arbetsgruppen (s) räddades SVT.  Men var står socialdemokratin idag?
-----------------------------------------------
Från Palme till Pagrotsky:

Jag skulle i all ödmjukhet vilja påstå att bland de allmännyttigast bäst använda åren av mitt liv var de jag i hög grad ägnade åt att bekämpa tanken på en kommersialisering av den svenska radio och televisionen. (Olof Palme 1978)

Tiden är mogen för företagssponsrade radioprogram i Sveriges Radio, SR. Det säger Leif Pagrotsky, socialdemokraternas talesman i kulturfrågor till SvD. Han kan tänka sig att en musikfestival som Östersjöfestivalen eller en produktion från Dalhalla betalas av företag som i gengäld ges omnämnande av radions programpresentatör. Det finns bra sponsring som ska vara tillåten i såväl SVT som SR,säger Leif Pagrotsky, som dock vill ha regler för att undvika braskande reklam mellan programmen. Den tidigare kulturministern vill också att kulturprogram ska kunna sponsras i lika hög utsträckning som sportsändningar. (SvD augusti 2009)